Thursday 30 July 2015

Cara pasang lengan di badan baju

 Salam syawal yang ke 14. Rasa cepat sangat masa berlalu. Pagi ni saya kongsi cara pasang lengan di badan baju. Ada orang jahit lengan dulu baru sambung tepi baju. Dulu saya buat macam tu tapi selalu ada lebih, kena potong lebih kain dan jahit tepi lagi. Saya ni jenis malas dan kalau menjahit sentiasa nak cepat siap. Jadi saya jahit dulu tepi baju, baru pasang lengan. Lagi senang rasanya. Ini saya kongsi dengan kawan2 yang baru belajar menjahit ya. Yang dah pakar tu, tengok sajalah. Kalau ada salah tu, sila bertulkan. Saya ni pun tak pandai sangat. Ilmu jahit pun sikit2 saja...tapi sikit pun, saya tetap nak kongsi juga.

 Mula2 jahit badan baju (tepinya tu). Lepas tu jahit lengan dari bawah sampai dekat atas

 Dah dekat nak hujung tu, ambil badan baju, ukur bahagian ketiak (lubang lengan) dengan lengan tadi.

 Lebihkan sikit lengan dari bahu tu

 Sambungan lengan tu jahit ikut ukuran lubang lengan di baju tu.

 Kemudian terbalikkan lengan

 Lubang lengan di badan baju

 Masukan lengan yang sudah berjahit tadi dalam lubang lengan di badan baju tu

 Semat dengan peniti. Tapi kalau tak letak peniti pun tak apa. Saya tak suka letak peniti sebab selalu tercucuk di jari...

 Korang boleh mula jahit. Bahagian lengan tu yang dibawah, lubang lengan tu atas. Jahit mula dari sambungan  tu. Tengok gambar betul-betul ya

 Lengan yang sudah berjahit di badan baju

 Tarik lengan tu keluar dari lubang lengan tadi dan terbalikkan keluar

Cara pasang lengan di badan baju
Siap sudah... macam mana? Harap kawan2 faham ye apa yang saya terangkan. Kalau tak, perhatikan saja gambar2 tu. Nanti lama2 akan faham juga. Selamat mencuba...kalau nak share, silakan...


6 comments:

  1. Salam kak,pertama sekali saya nk ucap terima kasih kerana sudi share ilmu ni. Saya nk tanya kenapa kena lebihkan sikit lengan dr bahu bju tu ye. Pastukn kita jahit lengan tu ikot lubang bju.bukan ada lebih ke kalau lebihkan lg. Maaf saya hnye tnya sbb saya bru bljr mnjhit. Msih xfhm ttg itu. 😊

    ReplyDelete
  2. Salam kak,pertama sekali saya nk ucap terima kasih kerana sudi share ilmu ni. Saya nk tanya kenapa kena lebihkan sikit lengan dr bahu bju tu ye. Pastukn kita jahit lengan tu ikot lubang bju.bukan ada lebih ke kalau lebihkan lg. Maaf saya hnye tnya sbb saya bru bljr mnjhit. Msih xfhm ttg itu. 😊

    ReplyDelete
  3. Okokok tq.. Sangat membantu...
    Ermmm leh tak tunjuk macammaner carajahit celah kangkang seluar

    ReplyDelete
  4. Yeeaahhh dh save blog ni .. mudahan sy boleh jadi kan panduan
    Terima kasih pemilik blog...

    ReplyDelete
  5. terima kasih. blog ni sgt mmbantu utk org yg baru belajar mcm sy. jazakillahkhaer sister ;)

    ReplyDelete
  6. terima kasih kak sebab berkongsi cara2 dan pola jahitan ni. saya ni xpandai menjahit tapi bila terjumpa blog akk, terus saya rasa nak menjahit. baju pertama yg saya berjaya jahit sendiri (guna tgn sbb tiada mesin) ialah baju bendera utk anak saya. ptg ni nak cari kain murah2 pulal. tak sabar nak mnjahit lagi. Tq kak! TQSM

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...